معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM 2010

مدل تعالی سازمانی EFQM ، بر اساس تجارب موفق سازمان های پیشتاز اروپایی تدوین شده است

با معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM ،  میتوانید  سازمان ها را از تمامی زوایا مورد بررسی قرار می دهد

مدل تعالی سازمانی EFQM 2010 ، از 9 معیار شامل 5 معیار مدل تعالی توانمند ساز و 4 معیار مدل تعالی نتایج و 32 زیر معیار مدل تعالی مشخص شده است که معیار های مدل تعالی سازمانی و زیر معیارهای مدل تعالی سازمانی در زیر آمده است


معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM
معیار رهبری مدل تعالی سازمانی EFQM
تعریف معیار رهبری
سازمانهای سرآمد رهبرانی دارند که آینده را تصویر نموده و آن را محقق نموده و الگویی برای ارزشها و اصول اخلاقی سازمان بوده و در تمام اوقات دمنده روح ایمان (در سازمان) می باشند . آنان برای موفقیت مداوم سازمان ، انعطاف پذیر بوده و سازمان را برای پیش بینی و انجام واکنش مناسب در زمانهای مناسب ، توانمند می سازند.

زیر معیارهای مدل تعالی سازمانی معیار  رهبری
1a. رهبران مأموریت ، آرمان ، ارزش ها و اصول اخلاقی را ایجاد نموده و خود به عنوان یک الگو رفتار می نمایند.
1b. رهبران ، عملکرد و وضعیت بهبود سیستمهای مدیریتی سازمان را تعیین نموده و آنها را  پایش ، بازنگری و هدایت می نمایند
1c. رهبران با مشتریان، شرکا و نمایندگان جامعه در تعامل ( engage ) هستند.
1d. رهبران فرهنگ سرآمدی را با همکاری کارکنان ، تقویت می نمایند.
1e. رهبران اطمینان حاصل می نمایند که سازمان انعطاف پذیر بوده و تغییرات به نحوی اثر بخش مدیریت می شوند.

معیار استراتژی مدل تعالی سازمانی EFQM
تعریف معیار استراتژی

سازمانهای سرآمد ، ماموریت و چشم انداز خود را با توسعه استراتژیی متمرکز بر ذی نفعان ، پیاده سازی می نمایند . خط مشی ها ، برنامه ها ،اهداف دوره ای و فرایندها برای تحقق استراتژی (ها) ، تعیین و اجرا می گردند.

زیر معیارهای مدل تعالی معیار  استراتژی

2a. استراتژی با (توجه به ) درک نیازها و انتظارات ذینفعان و محیط بیرونی پایه ریزی می گردد.
2b. استراتژی با (توجه به) درک عملکرد  و قابلیت های داخلی ( سازمان ) پایه ریزی می گردد.
2c. استراتژی و خط مشی های پیشتیبان  جهت حصول اطمینان از پایداری اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی ، ایجاد ، بازنگری و بروزآوری می شوند.
2d. استراتژی و خط مشی های پیشتیبان ، تدوین (و ابلاغ) شده و از طریق برنامه ها ، فرایندها و اهداف دوره ای جاری می شوند.

معیار منابع انسانی مدل تعالی سازمانی EFQM
تعریف معیار منابع انسانی
سازمانهای سرآمد  برای کارکنان خود  شان و منزلت قائلند و با دستیابی به اهداف فردی و سازمانی ،فرهنگ ایجاد منافع متقابل را خلق می نمایند. آنها توانایی های کارکنان خود را توسعه داده و عدالت و برابری را ترویج می کنند.  سازمانهای سرآمد از تشویقها و پاداشها ، ارتباطات و نگهداری از کارکنان ، به عنوان راهی برای  ایجاد تعهد و توانایی کارکنان جهت استفاده از دانش و مهارتهایشان در راستای منافع سازمانی ، استفاده می نمایند.
زیر معیارهای مدل تعالی سازمانی معیار  منابع انسانی

3a. برنامه های منابع انسانی جهت پشتیبانی از استراتژی سازمان، طرحریزی می شوند.
3b. دانش و توانایی های کارکنان توسعه می یابند.
3c. کارکنان ( با اهداف سازمانی ) همسو شده ، مشارکت داده شده و ( از طریق تفویض اختیار و ... ) تقویت می شوند.
3d. کارکنان در سراسر سازمان بطور اثربخش ارتباط دارند.
3e. کارکنان مورد تشویق، تقدیر و توجه قرار می‌گیرند.

معیار شراکت ها و منابع مدل تعالی EFQM

تعریف معیار شراکت‌ها و منابع

سازمان های سرآمد ، مشارکت های برون سازمانی ، تامین کنندگان و منابع داخلی را جهت پشتیبانی از استراتژی وسیاست ها و اثر بخشی عملکرد فرآیندها ، برنامه ریزی و مدیریت می نمایند.

زیر معیارهای مدل تعالی سازمانی معیار شراکت ها و منابع

4a. شرکای تجاری و تامین کنندگان برای دستیابی به منافع پایدار مدیریت میشوند.
4b. منابع مالی برای اطمینان از موفقیت پایدار مدیریت می شوند.
4c. ساختمان ها ، تجهیزات ، مواد و منابع طبیعی به صورتی پایدار مدیریت می شوند.
4d. فن آوری ، برای پشتیبانی از تحقق استراتژی مدیریت می شود.
4e. اطلاعات و دانش ، جهت پشتیبانی از تصمیم گیری اثر بخش و توانمند سازی سازمان مدیریت می شوند.

معیار فرآیندها، محصولات و خدمات مدل تعالی سازمانی EFQM
تعریف معیار فرآیندها، محصولات و خدمات

سازمانهای سرآمد ، فرایندها را به منظور ایجاد ارزش روزافزون برای مشتریان و دیگر ذی نفعان  ، طرحریزی ،مدیریت  نموده و آنها را بهبود می دهند

زیر معیارهای مدل تعالی سازمانی معیار فرآیندها، محصولات و خدمات

5a. فرایندها جهت بهینه سازی ارزش برای ذی نفعان طراحی و مدیریت می شوند .
5b. محصولات و خدمات برای ایجاد بالاترین ارزش برای مشتریان توسعه می یابند.
5c. محصولات و خدمات به نحوی موثر(اثربخش ) ، معرفی شده و به بازار عرضه می شوند.
5d. محصولات و خدمات تولید و ارائه شده ، تحویل گردیده و مدیریت می شوند.
5e. روابط با مشتری ، مدیریت شده و بهبود می یابد.

معیار نتایج مشتریان مدل تعالی سازمانی EFQM

.6a معیارهای برداشتی
6b. شاخص‌های عملکردی

معیار نتایج کارکنان مدل تعالی EFQM

7a. معیارهای برداشتی
7b. شاخص‌های عملکردی

معیار نتایج جامعه مدل تعالی EFQM

8a. معیارهای برداشتی
8b. شاخص‌های عملکردی

معیار نتایج کلیدی مدل تعالی EFQM

9a. دستاوردهای راهبردی کلیدی
9b. شاخص‌های عملکردی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد