ممیزی

ممیزی فرآیند سیستماتیک، مستقل ، و مستند برای یافتن شواهد ممیزی و ارزیابی واقع بینانه آنها به منظور تعیین میزان برآورده انواع ممیزیشدن معیارهای ممیزی می باشد .

جهت اطمینان از استقرار سیستم های مدیریتی در هر سازمانی می بایستی ممیزی بصورت دوره ای صورت گیرد .

انواع ممیزی :

ممیزی داخلی ( شخص اول )

 ممیزی خارجی

 ممیزی مشتری ( شخص دوم )

 ممیزی ثبت سیستم ( شخص سوم )

ممیزی داخلی - ممیزی شخص اول

ممیزیهای داخلی که ممیزی شخص اول نیز نامیده  می شود توسط فرد آموزش دیده در درون سازمان بصورت مستقل انجام می گردد این ممیزی  جهت اطمینان از استقرار سیستم های مدیریتی انجام می شود .

 ممیزی شخص اول مقاصد زیر را در بر دارد :

 مکانیزم کنترلی موثر برای مدیریت

 پایش مشکلات موجود اعم از با لقوه یا با لفعل

 یافتن حوزه ها و فرصتهایی برای بهبود

ممیزی خارجی

ممیزی مشتری ( شخص دوم )

مثال :
-     ممیزی شرکتهای تامین کننده کالای خودرو سازان از سازندگان قطعات ( ساپکو - سازه گستر سایپا - مگاموتور )
-     ممیزی توانیر از شرکتهای تابعه ( برق منطقه ای ها و توزیع برق  - نیروگاه ها ) و امتیاز بندی آنها

 ممیزی ثبت سیستم ( شخص سوم )

ممیزی شخص سوم توسط سازمانهای ممیزی خارجی مستقل مانند آنهایی که ثبت و صدور گواهینامه انطباق با الزامات  ISO 9001 را انجام می دهند برگزار می گردد.

 ممیزی شخص سوم می تواند با یکی از مقاصد زیر درخواست گردد:

 تعیین میزان انطباق سیستم با استاندارد مورد نظر
 ثبت سیستم و دریافت گواهینامه
 برآورد ساختن الزامات قانونی و مقرراتی
 اطمینان خاطر مشتریان عام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد